Jak reklamować usługę pocztową?
Obecnie coraz chętniej korzystamy z ofert sklepów internetowych, w których zamówione produkty są nam dostarczane drogą pocztową. Choć zazwyczaj jest to szybki i wygodny sposób nabywania nowych przedmiotów, to jednak czasami zdarza się że przesyłka może zaginąć lub zostać doręczona z uszkodzeniami. W takim wypadku warto mieć świadomość, że usługi pocztowe podlegają reklamacji.
Czy mogę reklamować usługę pocztową?
Prawo pocztowe zezwala na reklamowanie przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pieniężnych. Oznacza to że możemy złożyć zawiadomienie dotyczące nieprawidłowego dostarczenia paczki, listu poleconego lub środków finansowych. W pierwszej kolejności prawo do złożenia reklamacji ma nadawca, zaś adresat nabywa możliwość dochodzenia roszczeń w chwili gdy rezygnuje z niej nadawca. Najczęstszym powodem składania reklamacji jest uszkodzenie paczki bądź niedoręczenie przesyłki. Przesyłka rejestrowana jest traktowana jako niedoręczona po upływie 14 dni roboczych od momentu nadania. W przypadku paczek i listów przekazywanych na terenie kraju mamy aż 12 miesięcy na zgłoszenie zaginięcia przesyłki rejestrowanej, natomiast gdy sprawa dotyczy usługi pocztowej świadczonej za granicą czas na złożenie reklamacji skraca się do 6 miesięcy. Nadawca może zgłosić niedostarczenie przesyłki w dowolnym oddziale pocztowym na terenie całego kraju już piętnastego dnia po wysłaniu zaginionej paczki lub listu.
Gdy przyjęta przez nas przesyłka została uszkodzona w widoczny sposób podczas transportu, podczas jej przyjmowania powinniśmy złożyć pisemne oświadczenie obrazujące zaistniałą sytuację. Wtedy mamy aż 12 miesięcy na napisanie pełnej reklamacji i ubieganie się o odszkodowanie. Jeśli jednak przyjęta przez nas paczka posiada uszkodzenia niewidoczne na pierwszy rzut oka, których nie zgłosimy bezpośrednio przy odbiorze, mamy jedynie 7 dni na złożenie reklamacji.
Reklamację dotyczącą przesyłek rejestrowanych oraz niedostarczonych przekazów pieniężnych możemy złożyć w formie pisemnej lub ustnej do sporządzenia protokołu. Zgłoszenie powinno zawierać podstawowe dane firmy lub osoby będącej reklamującym oraz informacje dotyczące rodzaju przesyłki, powodu składania zażalenia czy żądaną kwotę odszkodowania. Do reklamacji mamy obowiązek załączyć oryginał potwierdzenia nadania przesyłki lub przekazu oraz oświadczenie o zrzekaniu się prawa do dalszego dochodzenia roszczeń. W przypadku wcześniejszego sporządzenia protokołu o widocznych uszkodzeniach przesyłki także dołączamy ten dokument podczas składania reklamacji. Po dopełnieniu wszystkich formalności należy spodziewać się odpowiedzi w formie pisemnej nie później niż po upływie 14 dni roboczych.
Najnowsze komentarze