Konkurenci Poczty Polskiej
Obecność od wielu lat systemu wolnorynkowego w Polsce sprawia, że w każdej dziedzinie usług pojawia się wielu przedsiębiorców, prześcigających się w coraz to atrakcyjniejszych ofertach. Tak też się stało w przypadku rynku usług pocztowych i kurierskich, który po długim czasie monopolu Poczty Polskiej otworzył się na nowe firmy. Kim są konkurenci oraz czy ich usługi rzeczywiście są atrakcyjne cenowo i jakościowo?
Konieczność przestrzegania unijnego prawa oraz związane z tym ciągłe reformy spowodowały między innymi wymianę wszystkich skrzynek Poczty Polskiej na euro-skrzynki. Różnica pomiędzy nimi polega na tym, że dawniej jedynie pracownik Poczty miał dostęp do poszczególnych przegródek, przypisanych lokatorom, zaś obecnie każdy może w nich umieścić korespondencję lub reklamy. Dzięki temu pozostali operatorzy usług pocztowych zyskali możliwość rozszerzenia swojej działalności.
W ostatnim czasie można zaobserwować wyraźny trend, polegający na zmniejszaniu się zapotrzebowania na dostarczanie listów zaś zwiększaniu na przekazywanie paczek. Wynika to z popularyzacji innych sposobów komunikacji niż wiadomości spisywane na kartce papieru, a także coraz częstszemu decydowaniu się na zakupy przez Internet. Każdego roku odbieramy aż o jedną piątą więcej przesyłek niż roku poprzedniego. Dlatego też właśnie w tej części rynku pojawiło się najwięcej nowych dostawców, którzy konkurują z Pocztą Polską. Są to firmy zarówno zagraniczne jak i krajowe. Choć jest ich kilkaset, to jednak największe znaczenie mają oferenci, tacy jak DHL, DPD, UPS czy TNT. Są to firmy z zagranicznym kapitałem, które skorzystały z możliwości podboju nowo otwartego na konkurencję rynku. Można się było tego spodziewać, choć rzekomym powodem liberalizacji rynku usług pocztowych było ułatwienie działalności mniejszym krajowym przedsiębiorstwom, także zajmującym się doręczaniem przesyłek.
Konkurenci Poczty Polskiej – co dalej?
Liberalizacja rynku pocztowego wciąż się zwiększa, ponieważ Poczta Polska traci wyłączne prawo do pełnienia funkcji operatora powszechnego. Wraz z końcem 2015 roku tą rolę będzie pełnić firma, wyłoniona w ramach konkursu. Istnieje duża szansa, iż będzie to Poczta Polska, lecz aby tak się stało musi zaciekle walczyć z konkurencją. Niedawna przegrana w konkursie na dostarczanie korespondencji z sądów i prokuratur jest dowodem na to, że pozostałe firmy mają niekiedy do zaoferowania korzystniejsze warunki współpracy. Funkcja operatora powszechnego ma kluczowe znaczenie dla Poczty Polskiej, ponieważ polega ona na utrzymywaniu sieci placówek pocztowych oraz doręczaniu przesyłek pięć dni w tygodniu. Stanowisko powszechnego operatora pocztowego warte jest aż 3 miliardy złotych, dlatego też konkurenci nie dadzą łatwo za wygraną.
Pomimo coraz większej presji ze strony pozostałych operatorów, Poczta Polska wciąż walczy o klientów modernizując swoje oddziały oraz unowocześniając usługi. Ważną innowacją jest rozwój serwisu Internetowego, ułatwiającego wiele działań związanych z nadawaniem przesyłek.
Najnowsze komentarze