Zmiany w prawie e-commerce od 25 grudnia 2014r
25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta implementująca dyrektywę Unii Europejskiej z 2011 roku dotyczącą handlu elektronicznego. Ustawa podpisana przez Prezydenta RP w czerwcu 2014 roku zmodyfikuje przepisy odnoszące się do szeroko rozumianego prawa e-commerce. Choć zmiany dotkną zarówno konsumentów, jak i sprzedawców, to jednak właściwymi adresatami nowych regulacji są e-sprzedawcy i to oni właśnie już od dawna przygotowują się na rozpoczęcie obowiązywania nowych przepisów.
Wprowadzenie zmodyfikowanej dość mocno ustawy wynika z potrzeby ujednolicenia ogólnych praw konsumenta obowiązujących w poszczególnych krajach członkowskich Unii Europejskiej. Zharmonizowanie najważniejszych regulacji prawnych w zakresie e-handlu ułatwi polskim e-sprzedawcom prowadzenie działalności międzynarodowej i pozyskiwanie nowych klientów z państw UE.
Do najważniejszych zmian, jakie wprowadza znowelizowana ustawa o prawach konsumenta, zaliczyć należy:
-
wydłużenie terminu odstąpienia od umowy, czyli zwrotu towaru, bez podawania przyczyny z 10 do 14 dni. Klient odstępujący od treści zawartych w umowie kupna ma obowiązek zwrócić towar w ciągu kolejnych 14 dni. Jeśli sprzedawca nie poinformuje klienta o przysługującym mu prawie do zwrotu, czy to przed złożeniem zamówienia, czy na etapie jego składania, wówczas konsumentowi przysługuje nie 3-miesięczny, jak do tej pory, ale aż 12-miesięczny czas zwrotu zakupionego towaru.
-
jasno określoną informację dotyczącą kosztów zwracanego towaru ? w przypadku odstąpienia od umowy w wyznaczonym terminie 14 dni to konsument ponosi koszt zwrotu wysyłanego do sklepu przedmiotu, sprzedawca natomiast zwraca pobraną uprzednio od klienta kwotę wysyłki towaru. Ale uwaga, podobnie jak miało to miejsce we wcześniejszej zasadzie, sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta o tym fakcie, w przeciwnym razie to on będzie musiał pokryć koszty zwracanego przez klienta towaru.
-
jednoczesną możliwość skorzystania z uprawnień rękojmi oraz gwarancji, co oznacza, że jeżeli reklamacja towaru nie zostanie rozpatrzona z tytułu gwarancji klient ma prawo skorzystać z reklamacji z tytułu rękojmi. Co ważne, korzystając z uprawnień, jakie daje konsumentowi gwarancja, zawieszeniu ulega termin realizacji uprawnień z tytułu rękojmi. Klient musi jednak poinformować sprzedawcę o wadzie produktu.
-
konieczność dostarczenia konsumentowi głównych warunków zawartej umowy sprzedaży towaru, jednak w taki sposób , aby mógł on je zapisać na trwałym nośniku, np. w pliku PDF. Dlatego też od 25 grudnia 2014 roku nie będzie możliwe złożenie zamówienia jedynie przez telefon. Sprzedawca zobowiązany będzie przesłać klientowi w trakcie rozmowy telefonicznej lub po jej zakończeniu potwierdzenie złożenia zamówienia np. w formie e-maila, i utrwalić na swoim nośniku oświadczenie konsumenta o akceptacji warunków umowy.
Znowelizowana ustawa o prawach konsumenta definiuje klienta jako podmiot nieprofesjonalny, co oznacza, że e-sprzedawca ma obowiązek informowania klienta o 14-dniowym terminie odstąpienia od umowy ? bezpośrednio na stronie internetowej sklepu lub w trakcie składania zamówienia w formularzu zamówienia. Ustawa wymusza, oczywiście, konieczność zmodyfikowania zapisu regulaminu świadczonych przez sklepy internetowe usług. Więcej szczegółowych informacji dotyczących zmian w prawie konsumenckim znaleźć można na podstronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/.
Najnowsze komentarze