Obowiązki kuriera
Podstawowym obowiązkiem kuriera każdej firmy kurierskiej jest, oczywiście, dostarczenie przesyłki pod wskazany na liście przewozowym adres. Jednak pod określeniem ?dostarczenie? kryją się różne znaczenia, w zależności od charakteru przesyłki. I stąd też między innymi wynikają późniejsze sytuacje konfliktowe na linii klient-kurier. Warto zatem poznać wzajemne prawa i obowiązki, aby uniknąć ewentualnych sporów i nieprawnych roszczeń.
Dzieląc usługi kurierskie na dwa rodzaje – usługi paczkowe i paletowe, dzielimy jednocześnie sposób dostarczania przesyłek do odbiorców. A w ślad za tym idą odmienne obowiązki kuriera. Usługi paczkowe obejmują przesyłki do 30 kilogramów, choć w przypadku niektórych firm kurierskich granicą tą jest aż 70 kilogramów. Przesyłki paletowe, umieszczane na paletach, mają wagę ponad 30, 50, 70 czy nawet 100 kilogramów. W przypadku paczek obowiązuje system door-to-door, czyli od drzwi do drzwi, co oznacza, że kurier ma obowiązek odebrać paczkę spod wskazanego adresu i doręczyć ją na adres określony w liście przewozowym. Jednak zasadę door-to-door można rozumieć tu dosłownie, bowiem paczka do 30 kilogramów powinna zostać wniesiona przez kuriera wprost do mieszkania, do domu czy do firmy.
Inaczej jest w sytuacji odbierania i dostarczania cięższych niż 30 kilogramów przesyłek paletowych. Kurier nie jest zobligowany do wnoszenia tak ciężkich przesyłek. Oczywiście, może to zrobić na prośbę klienta, z pomocą innych osób, ale jest to tylko i wyłącznie jego dobra wola. Powinien być tego świadomy, gdyż niejednokrotnie właśnie z tego powodu mają miejsce nieuzasadnione pretensje i roszczenia. W przypadku przesyłki paletowej kurier ma jedynie obowiązek zestawić ją z pojazdu. Ma do dyspozycji w tym celu specjalne podnośniki.
Innym, ważnym obowiązkiem kuriera jest jego postępowanie po dostarczeniu przesyłki. Ponieważ klient ma prawo w obecności kuriera sprawdzić stan przesyłki, doręczyciel powinien poczekać, aż paczka zostanie skontrolowana. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia przesyłki lub widocznych braków w jej zawartości, kurier musi sporządzić protokół otwarcia paczki oraz protokół szkodowy. Druki tych dokumentów kurierzy mają zawsze przy sobie. Protokoły powinny zostać podpisane przez obie strony, a kopię dokumentu kurier oddaje klientowi.
Poznanie praw i obowiązków kuriera oraz klienta zdecydowanie ułatwia wzajemne relacje handlowe i może przeciwdziałać nie do końca uzasadnionym roszczeniom i pretensjom.
Najnowsze komentarze